FANDOM

Nordlandet, Det Barbariske NordEdit

RiM wiki - Issletterne
Mod nord, forbi den nordlige mur af bjerge, kløfter og gletsjere, hersker naturen enevældigt over frosne vidder og sneklædt vildnis. Uanset hvor i Norden, man opholder sig, kaldes Issletterne ved mange forskellige navne; Det Barbariske Nord, Barbarlandet, Grænselandet, Nordlandet, Det Utæmmede Grænseland og Vildnisset er blot nogle af de navne, som menneskene har givet dette uregerlige landskab. Det er et barskt landskab bestående af skarpe, hvide klipper, enorme områder med tæt, alpin skov, og er, for de fleste, et utilgiveligt og dødbringende terræn at færdes i, hvor den evige vinter hersker. Issletterne kaldes kun hjem af ganske få, heriblandt barbarstammerne, det irokanske folk. Her kæmper de forhærdede barbarer en konstant kamp for overlevelse mod naturen, som de om nogen forstår bedre end noget andet.

Der findes også tegn på at andre lever eller har levet i det afsides nordland; spredte huler og mineindgange, der har tilhørt nogen af dværgefolket, de notoriske gother, eller endnu mere fremmede væsener. Sjældent kan man endda finde forladte fæstninger eller tårne fra tidligere aldre, men ingen ved præcist hvem eller hvornår de stammer fra.

Endnu mere dystre historier beretter om et iskoldt land, et revir for de levende døde, kaldet Skyggemark, der siges at findes et sted i Issletternes favn. Forfærdelige og skrækindjagende myter beskriver disse hadefulde og sjælløse bæster som Det Onde selv, et skummelt og gustent levn fra før menneskene – og endda før elverne og dværgene – siges det.

Dyrelivet i Nordlandet byder kun på de mest sejlivede og hårdføre bæster, heriblandt tykpelsede hovdyr med gevir, vintertilpassede gnavere og fugle, samt hvide ræve, ulve og bjørne. Nogle få ekspeditioner til Issletterne er vendt tilbage med beskrivelser og beretninger om enorme dyr med spidse horn og rovfugle på størrelse med heste, men hvem ved, hvor meget det er kulden og fantasien, der har skabt disse historier.

Ad blocker interference detected!